SSI – tehnik mehatronike
Tehnik mehatronike (SSI)
Področje zaposlitve
Je zaradi poznavanja znanj s področja strojništva, elektrotehnike, avtomatskega vodenja, računalništva in informatike poklic s prihodnostjo, kar pomeni možnost zaposlitve v vseh panogah tehnike, kjer je potrebno popravljati stroje in naprave, izdelovati nove izdelke ali obvladovati različne procese. Spozna osnove tehnike in programske algoritme procesne avtomatizacije za različne nivoje avtomatizacije, osnove elektronike in mikro računalništva na nivoju strojne in programske opreme krmilno-regulacijskih sistemov, osnove robotike, CNC-tehnologije, 3D modeliranja…
Lahko se zaposli tudi kot programer CNC strojev, vzdrževalec procesnih linij, konstrukter, vzdrževalec, vzdrževalec energetik, izmenovodja v vzdrževanju, tehnolog, tehnolog orodjar, strojni tehnik, elektrotehnik elektronik, mehatronik operater…
Cilji izobraževalnega programa
Poleg splošnih ciljev vzgoje in izobraževanja program dijakom omogoča, da:
- sistematično nadgradijo splošna in temeljna znanja za razumevanje zakonitosti v naravi, družbi in stroki,
- razvijejo motivacijo za izobraževanje in izpopolnjevanje ter oblikujejo trajen sistem vrednot,
- razvijejo sposobnosti in spretnosti za razumevanje in ustvarjanje abstraktnih predstav o težje zaznavnih pojavih
- razvijejo sposobnost za natančno opazovanje in kritično mišljenje,
- razvijajo zavest in pozitiven odnos do ukrepov za zmanjševanje onesnaževanja in varstvo okolja, racionalne rabe energije in materialov,
- spoznajo prvine trajnostnega razvoja, si pridobijo osnovno znanje, ki jim omogoča podjetniško razmišljanje,
- razumejo pomen ekonomike dela in organizacije delovnega mesta in delovne enote,
- poznajo razvojne naloge, naloge projektiranja in planiranja,
- poznajo projektno delo,
- razvijajo sposobnosti ekonomičnega poslovanja, vodenja skupine, uspešnega komuniciranja in motiviranja sodelavcev,
- razvijajo sposobnost in odgovornost za komuniciranje s strankami,
- razvijejo sposobnosti in spretnosti za kakovostno strokovno delo ter se pripravijo za poklicno kariero,
- spoznajo področje elektrotehniške, strojniške in računalniške stroke ter utrdijo temeljna strokovna znanja za povezovanje teorije in prakse,
- pridobijo znanja za uspešno rabo modernih komunikacijskih tehnologij za delo na strokovnem področju,
- spoznajo osnovne elemente programske opreme, pravila za pisanje programov in pridobijo osnovna znanja o sintaksi in semantiki določenega programskega jezika,
- spoznajo materiale in elemente s področja elektrotehnike in strojništva, seznanijo se s pravilno in varno rabo orodja, strojev in naprav, spoznajo instrumente in merilne metode za merjenje električnih in drugih fizikalnih veličin za analizo elementov in sistemov,
- obvladajo temeljno strokovno terminologijo in znajo uporabljati strokovno literaturo,
- spoznajo standarde, tehniške predpise in regulativo na področjih elektronike, strojništva in računalništva ter varstva pri delu,
- spoznajo delovanje in elemente kompleksnih analognih in digitalnih elektronskih vezij, elemente in sisteme multimedijske tehnike in elektronike ter tehnologije v avtomatizaciji procesov,
- znajo interpretirati rezultate meritev in izračunov,
- si pridobijo znanje za ugotavljanje kakovosti opravljenega dela, za odkrivanje vzrokov za nekakovostno izvedeno delo in njihovo odpravo,
- razumejo vrednotenje procesov in sistemov ter optimizacijo,
- znajo naročati opremo,
- poznajo temeljne zakonitosti v elektroniki in strojništvu ter delovanja tipičnih vezij in sistemov na nivoju, da je možna specializacija za montažo, vzdrževanje in servisiranje,
- spoznajo namembnost programskih orodij za risanje, konstruiranje, dimenzioniranje, izbiro gradiv, elementov, strojev in sistemov ter krmiljenje,
- spoznajo naprave za brezžični prenos signalov, prenos analognega in digitalnega signala, kodiranje in dekodiranje, gradnike računalnikov, integracijo v sistem, periferne naprave, povezave računalnikov,
- spoznajo merilne pretvornike in instrumente, merilne metode in tehnologije merilnih odjemnikov za uporabo v procesih,
- spoznajo osnove tehnike in programske algoritme procesne avtomatizacije za različne nivoje avtomatizacije,
- spoznajo osnove elektronike in mikroračunalništva na nivoju strojne in programske opreme krmilno-regulacijskih sistemov, osnove robotike, CNC-tehnologije,
- usposobijo se za aplikativno programiranje enostavnejših industrijskih krmilno-regulacijskih sistemov,
- spoznajo različne metode vzdrževanja mehatronskih sistemov v podjetjih,
- spoznajo načine predelave in obdelave kovinskih in nekovinskih materialov,
- spoznajo osnove mehanike,
- uporabljajo zaščitna sredstva, poznajo pravila varnega dela in razvijajo odnos do zdravja in okolja.
Trajanje izobraževanja
Štiri leta, izobraževalni program je ovrednoten s 240 kreditnimi točkami.
Vpisni pogoji
Čim boljši uspeh iz osnovne šole ali končano nižje poklicno izobraževanje, zlasti dovolj znanja iz matematike, tujega jezika in fizike, interes za stroko in tehniko nasploh, natančnost, delavnost in urejenost, pripravljenost za učenje…
Pogoji za napredovanje
V višji letnik lahko napredujejo dijaki, ki so ob koncu šolskega leta pozitivno ocenjeni iz vseh splošnoizobraževalnih predmetov in strokovnih modulov letnika izvedbenega kurikula šole, opravili vse interesne dejavnosti in vse obveznosti praktičnega usposabljanja z delom oziroma napredujejo po sklepu programskega učiteljskega zbora.
Pogoji za dokončanje
Za dokončanje izobraževanja in pridobitev izobrazbe mora dijak uspešno opraviti s pozitivnimi ocenami:
- splošnoizobraževalne predmete,
- obvezne strokovne module,
- izbirne strokovne module,
- odprti del kurikula.
Poleg tega mora opraviti:
- interesne dejavnosti,
- obveznosti pri praktičnem usposabljanju z delom,
- poklicno maturo.
Poklicna matura:
- pisni in ustni izpit iz slovenščine,
- pisni in ustni izpit iz mehatronike,
- pisni in ustni izpit iz tujega jezika ali matematike (po izbiri dijaka),
- izdelek oziroma storitev in zagovor.
Nadaljevanje izobraževanja
Po opravljeni poklicni maturi lahko tehniki mehatronike nadaljujejo šolanje na višjih in visokih strokovnih šolah. V univerzitetne študijske programe se bodo lahko vpisali dijaki, kateri bodo v sklopu poklicne mature opravili še peti predmet, ki ga bodo določile posamezne fakultete, na katero se želijo vpisati.
Predmetnik TEHNIK MEHATRONIKE (SSI)
PROGRAMSKE ENOTE |
skupno
št. ur |
KT | |
A – Splošno-izobraževalni predmeti | |||
P1 | Slovenščina | 487 | 24 |
P2 | Matematika | 383 | 19 |
P3 | Tuji jezik | 417 | 20 |
P4 | Umetnost | 68 | 3 |
P5 | Zgodovina | 102 | 5 |
P6 | Geografija | 68 | 3 |
P7/P8 | Sociologija/Psihologija | 68 | 3 |
P8 | Fizika | 140 | 6 |
P9 | Kemija | 70 | 3 |
P13 | Športna vzgoja | 340 | 14 |
Skupaj A | 2143 | 100 | |
B – Strokovni moduli | |||
M1 | Osnove obdelave podatkov | 70 | 4 |
M2 | Uvod v tehnično komunikacijo | 70 | 4 |
M3 | Konstruiranje z računalnikom | 66 | 4 |
M4 | Tehnologija materiala | 35 | 3 |
M5 | Mehanski sistemi | 136 | 6 |
M6 | Tehnološki postopki in kakovost | 136 | 6 |
M7 | CNC krmiljenje | 132 | 6 |
M8 | Robotika | 124 | 5 |
M9 | Elektrotehnika v mehatroniki | 171 | 7 |
M10 | Električni stroji | 132 | 6 |
M11 | Digitalna tehnika | 99 | 6 |
M12 | Pnevmatika in hidravljika | 132 | 6 |
M13 | Industrijski krmilniki | 132 | 7 |
M14 | Regulacije | 124 | 6 |
M15 | Industrijska omrežja | 66 | 4 |
M16 | Montaža, zagon in vzdrževanje mehatronksih sistemov | 62 | 4 |
M20/M21 | Mehatronika v avtomobilizmu ali Obnovljivi viri energije | 93 | 6 |
Skupaj B | 1780 | 90 | |
Skupaj A+B | 3923 | 190 | |
C – Praktično izobraževanje v šoli | |||
od tega praktični pouk | 618 | 25 | |
Č – Praktično izobraževanje v delovnem procesu | |||
Praktično usposabljanje z delom | 152 | 7 | |
Aktivno državljanstvo | 35 | 2 | |
Interesne dejavnosti | 317 | 13 | |
E – Odprti kurikul | |||
Industrijska elektronika | |||
Industrijska krmilja | |||
Drugi tuji jezik ANJ/NEJ | |||
Skupaj E | 479 | 25 | |
Skupaj tedensko ur | |||
Št. tednov pouka | 135 | ||
Št. tednov PUD | 4 | 14 | |
Št. tednov interesnih dejavnosti | 11 | 14 | |
Št. projektnih tednov | |||
Skupno število tednov izobraževanja | 4906 |