SPI – mehatronik operater
Mehatronik operater (SPI)
Področje zaposlitve
Program mehatronik operater je nastal na pobudo industrije in obrti zaradi potreb po vzdrževanju strojev in naprav v sodobnih računalniško vodenih proizvodnih tehnologijah. Združuje znanja in veščine s področja strojništva, elektrotehnike in informacijskih tehnologij. Mehatronik operater upravlja in preventivno vzdržuje delovna sredstva v proizvodnji, pozna standarde kakovosti in osnove krmilnikov, vzdržuje elektropnevmatične naprave, kontrolira senzoriko, menjuje razne jermene, ležaje, tekoče trakove, popravlja in vzdržuje hidravlične agregate, akumulatorje, črpalke, varnostne ventile, izdeluje in vzdržuje pnevmatične in hidravlične cevovode, popravlja grelce, kaloriferje, klime, pomaga pri demontaži in montaži elektro motorjev…
Cilji izobraževalnega programa
Poleg splošnih ciljev vzgoje in izobraževanja program dijakom omogoča, da:
- spoznajo sestavne dele, sklope, naprave in sisteme proizvodnih procesov,
- obvladajo diagnosticiranje, nastavljanje in osnovno vzdrževanje sestavnih delov, sklopov, naprav in sistemov v proizvodnih procesih,
- sodelujejo pri presoji o obrabljenosti in uporabnosti posameznih delov,
- spoznavajo pomen in cilje celovitega vzdrževanja in sistema kakovosti.
- poznajo skladiščenje in odstranjevanje okolju škodljivih snovi in spoznajo ukrepe in postopke za zmanjšanje škodljivih vplivov na okolje,
- spoznajo lastnosti in uporabo kovinskih in nekovinskih gradiv,
- pridobijo znanje o notranjem transportu in transportnih sredstvih ter vzdrževanju naprav v delavnici,
- obvladajo in razumejo osnovne zakonitosti v strojništvu in elektrotehniki,
- pridobijo temeljna znanja iz mehanike, pnevmatike, hidravlike, elektrotehnike in elektronike,
- znajo uporabiti osnovna znanja tehniškega dokumentiranja za komuniciranje in pripravo predlogov sprememb oziroma izboljšav,
- pridobijo znanje o merilnih in kontrolnih postopkih ter uporabi merilnih in kontrolnih naprav, orodij in strojev,
- obvladajo različne postopke ročne, toplotne in strojne obdelave kovin in nekovin,
- razvijajo sposobnosti za kritično presojo in odgovorno ravnanje v delovnem okolju, humanost in poštenost ter spretnosti za skupinsko delo v kolektivu,
- obvladajo osnove informacijsko komunikacijske tehnologije, tako da znajo samostojno uporabljati uporabniške programe (urejevalnik teksta in preglednic, programi za vodenje strojev, diagnostičnih naprav, spremljanje proizvodnje oziroma dela),
- obvladajo varno in pravilno ravnanje z delovnimi sredstvi in opremo za osebno varstvo,
- poznajo predpise in zakone o varstvu pri delu ter ukrepe za preprečevanje delovnih nezgod (materialne škode oziroma telesne in duševne poškodbe delavcev),
- obvladajo metode in postopke racionalne rabe energije, materiala in časa ter poznajo postopke reciklaže,
- znajo uporabiti in narisati enostavne delavniške risbe strojnih delov in sestavne risbe manjših sklopov v skladu s standardizacijo ter izdelati in uporabiti tabele in diagrame,
- so sposobni matematično reševati tehnične probleme s svojega strokovnega področja ter razumeti analitične in grafične statistične prikaze,
- spoznajo osnove podjetništva, obvladovanje stroškov in kalkulacij,
- znajo organizirati lastno delo in izvajati samokontrolo,
- spoznavajo pomen in cilje organizacijske kulture,
- razumejo in uporabljajo strokovno terminologijo,
- znajo načrtovati in pripraviti potek dela, ga nadzorovati in oceniti rezultate dela
Trajanje izobraževanja
Tri leta, izobraževalni program je ovrednoten s 180 kreditnimi točkami.
Vpisni pogoji
Pozitiven učni uspeh iz osnovne šole ali končano nižje poklicno izobraževanje, interes za stroko in tehniko nasploh, natančnost, delavnost in urejenost, dobra prostorska predstavljivost, pripravljenost za učenje.
Izvedba izobraževalnega programa
Izobraževalni program se izvaja v šolski organizaciji in pri delodajalcih s sklenjeno kolektivno ali individualno učno pogodbo.
Pogoji za napredovanje
V višji letnik lahko napredujejo dijaki, ki so ob koncu šolskega leta pozitivno ocenjeni iz vseh splošnoizobraževalnih predmetov in strokovnih modulov letnika izvedbenega kurikula šole, opravili vse interesne dejavnosti in vse obveznosti praktičnega usposabljanja z delom.
Pogoji za dokončanje
Za dokončanje izobraževanja in pridobitev izobrazbe mora dijak uspešno opraviti s pozitivnimi ocenami:
- splošnoizobraževalne predmete,
- obvezne strokovne module,
- izbirne strokovne module,
- odprti del kurikula.
Poleg tega mora opraviti:
- interesne dejavnosti,
- obveznosti pri praktičnem usposabljanju z delom,
- zaključni izpit.
Zaključni izpit:
- pisni in ustni izpit iz slovenščine,
- izdelek oziroma storitev in zagovor.
Nadaljevanje izobraževanja
Po opravljenem zaključnem izpitu lahko mehatroniki operaterji nadaljujejo šolanje na srednjem poklicno-tehniškem izobraževanju v programu tehnik mehatronike (dve leti, na naši šoli tega programa ne izvajamo) in opravijo poklicno maturo, s katero lahko nadaljuje šolanje na višji ali visoki strokovni šoli. V univerzitetne študijske programe se bodo lahko vpisali dijaki, kateri v sklopu poklicne mature opravijo še peti predmet, ki pa ga določijo posamezne fakultete, na katero se želijo vpisati. V svojem poklicu se na vseh stopnjah lahko dodatno usposablja za specialna dela.
Predmetnik MEHATRONIK OPERATER (SPI)
PROGRAMSKE ENOTE |
skupno
št. ur |
KT | |
A – Splošno-izobraževalni predmeti | |||
P1 | Slovenščina | 213 | 12 |
P2 | Matematika | 213 | 12 |
P3 | Tuji jezik | 164 | 9 |
P4 | Umetnost | 33 | 2 |
P5 | Naravoslovje | 132 | 6 |
P6 | Družboslovje | 132 | 6 |
P7 | Športna vzgoja | 164 | 7 |
Skupaj A | 1051 | 54 | |
B – Strokovni moduli | |||
M1 | Tehniško komuniciranje v poklicu | 99 | 4 |
M2 | Materiali in obdelave v poklicu | 66 | 3 |
M3 | Elementi konstrukcij | 66 | 3 |
M4 | Izdelava električnih tokokrogov | 136 | 6 |
M5 | Uporaba krmilnih naprav | 114 | 6 |
M6 | Priklopi električnih motorjev | 136 | 6 |
M7 | Mehatronski sistemi | 176 | 9 |
M8 | Proizvodni procesi | 146 | 7 |
M9/M10 | Vzdrževanje in popravila MS | 124 | 6 |
Skupaj B | 1063 | 50 | |
Skupaj A+B | 2114 | 104 | |
C – Praktično izobraževanje v šoli | |||
od tega praktični pouk | 655 | ||
Č – Praktično izobraževanje v delovnem procesu | |||
Praktično usposabljanje z delom | 912 | 37 | |
D – Interesne dejavnosti | |||
Aktivno državljanstvo | 30 | 2 | |
Interesne dejavnosti | 130 | 6 | |
E – Odprti kurikul | |||
OKM1 | Strokovna angleščina/nemščina | 82 | 4 |
OKM2 | Gradnja mehatronskih sistemov | 213 | 12 |
OKM3 | Gradnja elekt. In elektr. sistemov | 213 | 12 |
OKM4 | Strojna obdelava | 66 | 2 |
Skupaj E | 574 | 30 | |
Skupaj tedensko ur | |||
Št. tednov pouka | 82 | ||
Št. tednov PUD | 24 | 37 | |
Št. tednov interesnih dejavnosti | 5 | 7 | |
Št. projektnih tednov | |||
Skupno število tednov izobraževanja | 3630 |